Lekaktivitet för Zingtons Q-bolags höst-kickoff

VEM DÖLJER SIG BAKOM BILDEN?

Detta spel är tänkt för en grupp människor som blivit indelade i lag. Det gäller att snabbast identifiera vad som döljer sig bakom ett långsamt försvinnande blockerande täcke.

Spelet är skapat för att framföras av en spelledare med spelbilden visad på storskärm inför en publik på plats i samma lokal men kan förmodligen fungera även digitalt.
Om man kör digitalt kan chatten vara ett bra sätt att identifiera rätt svar.

Är man många är det bra att dela in i lag som ges namn (t.ex. djur eller färg) att ropa för att markera att man vill framföra sin gissning.

Regler

  • Varje bild kommer långsamt att bli allt mer synlig samtidigt som spelledaren läser upp en text och/eller ledtrådar visas.
  • Det lag som först ropar sitt lagnamn (eller sträcker upp sin maskot-symbol) och svarar rätt får 1 poäng.
  • Svarar man fel får man istället 1 minuspoäng (eller har förverkat sin röst, om spelledaren så önskar).
  • Även om ledtrådarna tycks leda till en grupp är det alltid en specifik individ som efterfrågas.
  • Det är totalt bilder som ska deschiffreras/identifieras.
  • Varje bild blir långsamt allt mer synlig under sekunder.
  • Det lag som har flest poäng efter att alla bilder visats har vunnit.
  • Spelledaren utgör samtidigt oomtvistligt enväldig domare.
  • I händelse av att vinnare inte kan koras då de två bästa lagen har samma poäng får övriga lag föreslå duellmetod, men se även regeln ovan om domarens enväldighet.

Speladministratörsinstruktioner

Förberedelser

  • I källkoden: Lägg in vilka bilder och hjälpfrågor du vill ha med.
  • Ändra eventuella game settings (också i källkoden)
  • Dubbelkolla så att spelvyn visas väl på storbildsskärmen. Glöm inte F11-tangenten för fullskärm i webbläsaren - och tryck på den innan bilderna renderas eftersom vyhöjden är beräkningsgrund för de döljande rektanglarna.

Tangentbords- och musinstruktioner

  • Vilken tangent som helst utom R eller höger- och vänsterpilarna växlar mellan pausat och körande spelrunda
  • R (för Reveal) tar bort resten av de döljande rektanglarna så att hela bilden visas
  • Pil höger växlar till nästa spelrundas bild
  • Vänsterpil går tillbaka och startar om nuvarande spel (experimental)
  • Musklick på bilden (eller täckrektanglar) växlar mellan pausat och körande spelrunda

P A U S A T